Jediný zvuk ktorý budete po dobrom obede vydávať, bude tikot vašich hodiniek

Intolerancia laktózy je hnusoba. Kto sa s ňou raz stretne, už sa jej nezbaví. Jedine ak…

Ale pekne po poriadku. Ak vás po jedle nadúva, nadmerne prdíte, grgáte, či máte bolesti brucha alebo hnačky, môže byť na vine aj intolerancia laktózy. Takto vás najčastejšie potrápi po jedle, ktoré obsahovalo nejaké množstvo laktózy.

Laktóza nie je len zložený cukor. Je to pre mnohých z vás hlavne zložitý problém. Na to aby ste ho vyriešili potrebujete laktázu, teda enzým, ktorý štiepi mliečny cukor – laktózu na jednoduché cukry D-glukózu a D-galaktózu.

Laktózová intolerancia

3 typy lakózovej intolerancie

Ak ste sa narodili ako európan, laktázu by ste mali mať k dispozícii aj v dospelom veku. Také štastie nemá až  60% z vás. Laktázu stratíte a v dospelosti trpíte niektorou formou laktózovej intolerancie.

Vrodená laktózová intolerancia

Je veľmi zriedkavá a prejavila by sa vám už pri prvom kontakte s materským mliekom. V tomto prípade by ste sa s laktózou museli rozlúčiť navždy.

Primárna oneskorená intolerancia

je naopak najčastejšia a môže to byť aj tá vaša, ak ste schopnosť tráviť laktózu stratili postupne vekom. No niektorí sú na tom ešte horšie.

 

Sekundárnu intoleranciu laktózy

vám totiž mohlo spôsobiť aj poškodenie buniek tenkého čreva. Práve tie vám majú pomáhať tým, že produkujú enzým laktázu. Ak však trpíte celiakiou, Crohnovou chorobou či gastro-enteritídou, je pravdepodobné, že časom budete mať problémy s trávením laktózy.

Čo sa vo vás vlastne deje?

Približne pol hodinu po tom čo zjete jedlo obsahujúce laktózu, sa dostavia už vyššie spomínané problémy. Ich intenzita je priamo úmerná tomu, koľko laktózy ste si v jedle dopriali a aká silná je vaša intolerancia.

Hnačka

vás potrápi ak začne laktóza vo vašom čreve osmoticky priťahovať elektrolyty a vodu. Pokiaľ sa laktóze podarí dostať až do vášho hrubého čreva a vaše baktérie ju začnú fermentovať, budete o tom vedieť nie len vy, ale aj vaše okolie.

Alergiu na mliečne bielkoviny

máte vtedy, ak sa okrem vyššie spomenutých prejavov ukáže na vašej koži ekzém, opuch alebo žihľavka. Môžete pociťovať aj dýchacie ťažkosti. V najhorších prípadoch hrozí anafylaktická reakcia.

Ak si chcete byť istí, či máte laktózovú intoleranciu alebo alergiu, môžete navštíviť gastroenterológa či imuno-alergológa. Špecialista bude sledovať vo vašej krvi špecifické protilátky.

Alebo vám spravia laktózový tolerančný test, pri ktorom vypijete roztok laktózy. Následne niekoľkými odbermi krvi budú sledovať vývoj hladiny glukózy vo vašej krvi.

Šetrnejším spôsobom je vodíkový dychový test pri ktorom taktiež vypijete laktózový roztok. Potom budete s časovými odstupmi dýchať do prístroja a lekár bude merať koncentráciu vami vydychovaného vodíka. Tieto testy ukážu, čo vaše problémy spôsobuje. Takto viete, či riešite alergiu alebo intoleranciu.

Zbavte sa laktózovej intolerancie

Najúčinnejšie bude ak sa úplne vyhnete mliečnym potravinám, no zároveň si dáte záležať na doplnení vápnika z iných zdrojov. Ideálne zloženie bielkovín nájdete v sóji, špenáte, brokolici a pomarančoch. Pomôžu vám aj laktáze podobné enzýmy, ktoré však musíte užívať vždy pred jedlom.

Existuje aj elegantnejšie riešenie. Na trávenie laktózy si najmete profesionálnu armádu pomocníkov. Tí budú štiepiť laktózu jednoducho za vás. Vedci už roky dokazujú, že rôzne probiotické kmene dokážu svojou aktivitou nahradiť nedostatok laktázy. Zdá sa, že je tu riešenie, no nie je to také jednoduché. Ako máte vedieť, ktoré probiotické kmene užívať?

Ako si vybrať tie správne probiotiká?

Toto by ste mali vedieť predtým, než sa rozhodnete zainvestovať svoje peniaze do probiotík. Podľa WHO probiotiká sú živé baktérie, ktoré, ak sú podávane v adekvátnom množstve, dokážu pôsobiť prospešne na vaše zdravie.

Stovky klinických štúdií preukázali, že rôzne probiotické kmene sú účinné v rôznych koncentráciách. Najdôležitejšou informáciou pre vás je, že každý probiotický kmeň má iné účinky na naše zdravie. Na trhu sú stovky kmeňov a vy potrebujete z nich tie, ktoré produkujú laktázu a tie ktoré ich v tom podporujú. Je to ako s vitamínmi. Tiež si v lekárni nepýtate “nejaké vitamíny“, Viete či potrebujete vitamín D alebo B12.

Sami si vybrať správne probiotické kmene nedokážete. Nepomôže vám s tým ani lekárnik ba ani lekár. Namajú to ako určiť. Ktoré kmene potrebujete doplniť pre zdravý mikrobióm dokážeme určiť jedine DNA analýzou vášho mikrobiómu. To znamená, že musíte vzorku vašej stolice zaslať do špecializovaného laboratória vybaveného na to určenými prístrojmi. Takéto prístroje sú drahé a v bežných laboratóriách ich nemajú. My ich našťastie máme a molekulárne analýzy desiatok vzoriek stolíc denne robíme.

Na základe tejto analýzy a zdravotnej anamnézy dokážeme určiť ktoré probiotické kmene a v akých pomeroch vám zmiešame do vášho personalizovaného probiotického preparátu.
Ak sa už vidíte ako si v pohode užívate každý deň a jedlo bez obáv, kliknite na www.iprobio.sk

Štúdiu nájdete na:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29425071